Gravidhold

Vi vil hjælpe dig med at komme godt og sikkert igennem din graviditet samt forberede kroppen på fødslen.

Hvordan kan du træne som gravid?

Det er sundt for både dig og dit barn at træne imens du er gravid. Vi kan se, at både graviditet og fødsel går både mindre smertefuldt og generelt lettere, hvis moderen er i form, ligesom det er gavnligt for barnet at have tilgang til de hormoner der udskilles og reguleres når man træner.

Men det kan være svært at finde en træningsform, der passer, når man er gravid. Og er der noget man ikke må? Her kan du finde svar på de mest stillede spørgsmål om gravidtræning.

Træningstyper som gravid

Der er rigtig mange forskellige måder at tilgå din træning, når du er gravid, ligesom der er når du ikke er gravid. Det vigtigste er, at det er noget du synes er sjovt, og at niveauet passer til dig. Hvis du er vant til at træne fx. løbetræning, og gerne vil fortsætte med det, så er det helt fint at forsætte med så længe du har det godt med det, eller endda hele graviditeten igennem. Det afgørende her er, at det er noget din krop allerede kender. Hvis du ikke har løbet før og gerne vil igang, så er det bedst at vente til efter du har født, da man generelt fraråder at starte på en ny type krævende træning under graviditeten.

Nogle enkelte sportstyper fraråder man helt pga. risikoen for skub og stød i maven, som fx. kampsport og kontaktsport. Det samme gælder såkaldt “risikosport” som ridning, hockey mm. hvor der sker for mange ulykker til at man er tryg ved at lade gravide deltage.

Mange er glade for enten at hjemmetræne øvelser på gulv, og andre er glade for hold, hvor en fysioterapeut kan tilpasse træning og øvelser til evt. udfordringer i graviditeten som fx. bækkensmerter.

Styrketræning som gravid

Styrketræning til gravide er noget der har delt vandene ganske meget, og som er blevet frarådet indtil for nylig. Dog kan vi nu se, at hvis man bare er vant til at styrketræne, så er det helt fint at blive ved med det i graviditeten.

Dog er der enkelte forbehold – det vigtigste er, at man ikke skal træne mavemusklerne direkte (fx. ved sit-ups) efter uge 20. Det skyldes, at vævet i mavemusklerne allerede er i gang med at give sig, som det skal for at give plads til den voksende mave, og at det kan blive lidt for meget for vævet hvis man også styrketræner det imens. Dette gælder dog kun sixpack-musklen midt på maven. Alt hvad der hedder skrå mavemuskler og core-stabilitet må du gerne træne hele vejen igennem, og det kan endda hjælpe de lige mavemuskler med at komme sig.

Ud over dette, så frarådes det at styrketræne liggende efter uge 20, fordi det kan øge trykket så meget, at der bliver kortvarig lav iltforsyning til barnet, eller du kan blive svimmel. Af samme grund er det en god ide ikke at overtræne overkrop og arme.

Er du i tvivl om, hvad du kan og må, så få en fysioterapeut til at vejlede dig og skræddersy et træningsprogram til dig.

Træningsprogram til gravide

Træningsprogrammer til gravidtræning kan se vidt forskelligt ud, afhængigt af hvad behovet er. Der kan være tale om en fuldstændig uproblematisk graviditet, eller der kan være hensyn der skal tages, som fx. bækkensmerter, lændesmerter eller kvalme. Uanset hvordan det går, så kan vi hjælpe med at lægge et program som tager udgangspunkt i dig og i din graviditets behov, sådan at din træning bliver så effektiv som mulig, men stadig passer godt på dig og dit barn.

Holdtræning for gravide med os

Hos KompletFysio har vi mange års erfaring med holdtræning for gravide. Vores hold er små, så der altid er plads og tid til den enkelte, og gør det muligt at skræddersy holdet til deltagerne og deres behov. For os er det vigtigt, at du ikke bare går til holdtræning for at holde dig i gang, men at du får lige præcis den træning og vejledning som hjælper dig bedst i din graviditet.

Kontakt os

Hvis du gerne vil starte på holdet, så skal du først kontakte Anne eller Pia som underviser på holdet. Så har de mulighed for at hjælpe dig med at komme på det rette hold, og hvis der er evt. er komplikationer eller andet der skal tages højde for, kan i få en snak om det, forinden start.

Hvis du gerne vil vide mere om vores gravidhold, eller er i tvivl om, hvorvidt det er noget for dig, så er du meget velkommen til at kontakte vores gravidfysioterapeuter Anne og Pia for at høre mere.

Praktisk information om gravidhold

Tid

Mandag: 08:00 – 08:55

Tirsdag: 8:00-08:55

Onsdag: 16:00 – 16:55

Fredag: 07:00 – 07:55 og 08:15 – 09:10

Sted

KompletFysio
Sindshvilevej 15, 2000 Frederiksberg

Pris og deltagere

160 kr. pr. gang
Antal pladser på holdet: 5

Fysioterapeuter

Anne
Pia

Påklædning

Træningstøj og sko. Der er mulighed for at du kommer til at svede, så medbring evt. et lille håndklæde.

Booking

Kontakt Anne på anne@kompletfysio.dk eller Pia på pia@kompletfysio.dk.

Der er ingen bindingsperiode for deltagelse.

sygeforsikring-danmark-logo

Tilskud

Du kan spare op til 133 kr.- ved første behandling og 88 kr.- på de efterfølgende behandlinger*.

Hos KompletFysio er du altid i sikre hænder

KompletFysio er din engagerede fysioterapiklinik i såvel skadeshåndtering, vejledning, forebyggelse og behandling. Vi er et team der besidder forskellige kompetencer, indenfor flere områder af vores fag.

Hvorfor får man lægkramper i graviditeten?

Der er begrænset sikker viden, på hvorfor kramper i lægmusklen opstår når man er gravid.

Øget tryk på blodårerne (venerne) begrænser blod/ilt i at strømme til – og særligt fra benene. Nedsat venøs drænering menes at påvirke kramper i benene, pga. øget syrerophobning, som vi kender det fra sportens verden også. Ved den gravidekrop, skyldes det øgede pres muskulære ændringer i bækkenområdet pga. holdning, pres fra den voksende livmoder, samt generel øget væske i kroppen.

Enkelte studier har påvist at et lavt niveau af magnesium i blodet, kan for gravide resulterer i gener med lægkramper.

Hvad kan du selv gøre?

Daglig udspænding og moderat aktivitet af lægmusklerne kan være gavnlig. Flere oplever også lindring af kramper ved massage af underben, mobilisering af bækkenet og generel gravidbehandling.

Læs mere om gravidbehandling her.

Det siger vores kunder

Der er bare ikke noget bedre end at starte weekenden med en god omgang effektiv fysioterapi.

Tak for al jeres hjælp.

– Nina Lind
3. september 2019

Jeg er blevet behandlet af Linea for problemer med min ene skulder. Linea er meget dygtig og jeg følte jeg var i gode hænder fra første minut. Efter en række behandlinger og mange hjemmeøvelser senere er min skulder nu blevet normal igen. Så behandlingen var helt klart været en succes.

– Anders Thrane Michelsen
12. maj 2019

Imødekommende og super dygtigt personale. Jeg har gået hos Anne siden februar grundet graviditet og hun har hjulpet mig igennem smerter så jeg kan nyde min graviditet alligevel.

KompletFysio får min varmeste anbefaling.

– Henriette Skaarup
29. maj 2018

Studierabat

Er du studerende? Så tilbyder vi 10% rabat på mange af vores behandlinger.

Hos KompletFysio er du altid i sikre hænder

KompletFysio er din engagerede fysioterapiklinik i såvel skadeshåndtering, vejledning, forebyggelse og behandling. Vi er et team der besidder forskellige kompetencer, indenfor flere områder af vores fag.