Løberknæ

Løberknæ er en relativt hyppig løbeskade, som mange løbere vil møde på et tidspunkt i deres løbeår. Skaden skyldes en irritation i hæftet fra den store sene på ydersiden af knæet, og giver smerter ved løb.

Hvad er et løberknæ?

Et løberknæ er en tilstand, der opstår i knæet, når hæftet af den store sene på ydersiden af benet bliver irriteret. Denne sene kaldes Tractus Iliotibialis og er den længste sene i vores krop. Den starter lige under hoften, løber ned langs ydersiden af låret, passerer knæet og hæfter sig fast på underbenet lige under knæet.

Denne sene er tæt forbundet med bindevævshinden omkring benet, og den fungerer som en slags forstærkning af bindevævet i låret. Den reagerer også på belastninger, når vi bruger vores ben, knæ og hofter.

Når Tractus Iliotibialis passerer knæet, glider den henover en lille blære (slimsæk) for at mindske friktionen mellem knæets knogler og sene. Samtidig hæfter senen sig også på knoglehinden på underbenet.

Når senen bliver stiv eller irriteret, opstår der mere friktion mellem sene og slimsæk, hvilket kan føre til smerter, hævelse og ubehag. Samtidig kan den øgede spænding i senen også give smerter, da den trækker på knoglehinden under knæet.

Så kort sagt: et løberknæ er, når den store sene på ydersiden af knæet bliver irriteret, hvilket kan forårsage smerter og hævelse i området.

Hvad er symptomerne på et løberknæ?

Symptomerne på løberknæ er primært smerter på ydersiden af knæet under løb. I starten kan det være svært at mærke præcis hvor smerterne sidder, men efter noget tid bliver de stærkere og mere tydelige, så man ikke er i tvivl om, at det er ydersiden af knæet der gør ondt. Disse smerter opstår typisk efter noget tid under løb, og det ses oftest hos langdistanceløbere, maraton- eller crossterrain-løbere, samt hos dem, der for nylig har øget træningsintensiteten eller skiftet sko.

Selvom navnet antyder, at det primært er en løberelateret skade, ses denne skade også hos personer, der ikke løber, og den forekommer også hyppigt hos cykelryttere.

Smertens intensitet kan variere afhængigt af, hvor irriteret senen er. Hos nogle løbere kan smerterne først opstå sent under løbeturen, men efter noget tid kan de komme hurtigt efter starten af løbeturen.

Udstrækning af løberknæ

Udstrækning kan være en effektiv måde at lindre symptomerne på løberknæ for mange mennesker. Man kan udføre de klassiske strækøvelser, der fokuserer på at strække ydersiden af benet. Men i de senere år er det også blevet populært at bruge en foamroller til at rulle henover selve senen. Mens effekten af foamrolling stadig er til debat, rapporterer mange om symptomlindring, og der er tegn på, at foamrolling gør bindevævet i låret mere smidigt, hvilket kan forklare den smertelindrende virkning.

Løberknæ er en skade, der har en tendens til at vende tilbage, hvis den ikke behandles grundigt. Derfor er det vigtigt at få en grundig undersøgelse og følge behandlingsplanen, så du kan komme tilbage til træning uden smerter.

Hvordan behandler vi et løberknæ?

Behandlingen af løberknæ afhænger af, hvilken sportsgren der dyrkes. Der kan være tale om tilpasning af fx. sædehøjden, hvis du er cykelrytter, eller af løb hvis du er løber. Uanset sportsgren vil målet med behandlingen være at smertelindre, og at mindske irritationen så kroppen får en chance for selv at reparere skaden.

Behandling af løberknæ

Hvis du har været uheldig at få et løberknæ, så er det vigtigt, at du bliver undersøgt grundigt for at afdække, hvad der skal iværksættes af behandilng.

Hvis du løbetræner og har fået et løberknæ, så vil det ofte være nødvendigt at justere på mængden af løb i en periode. Samtidig vil man sætte ind med styrketræning og udspænding, ligesom det kan være relevant at supplere med medicinsk behandling med NSAID-kur (Non-steroid anti-inflammatory drugs). Det vil være relevant at kigge på dine løbesko, stilling og sporing af fod, ankel, hofte og knæ samt løbestil. Desuden vil det ofte give mening at smertelindre med fx K-laserbehandling og tapening, ligesom manuel behandling af senen næsten altid vil være en del af behandlingen.

Øvelser til løberknæ

Når det kommer til at behandle løberknæ, er træning af afgørende betydning, og der er forskellige aspekter, der bør tages i betragtning. Styrketræning spiller en vigtig rolle, da det kan bidrage til at stabilisere anklen, knæet og hoften. Den øgede stabilitet giver leddene mulighed for at bevæge sig mere naturligt og mindsker belastningen på senen, tractus iliotibialis. Det er især musklerne i balden, det er værd at fokusere på, da de ikke kun styrer bækkenets stabilitet, men også påvirker spændingen i den store sene.

Undersøgelser viser, at der kan være andre relevante øvelser ud over styrketræningen, afhængigt af hvad din krop har brug for for at komme sig over skaden. Det er vigtigt at tilpasse træningen til dine individuelle behov for at fremme helingen, og det står vi klar til at hjælpe med.

3 gode øvelser til løberknæ

Squat

Squat træner både baldemuskulatur og generel stabilitet i musklerne i fødder, ben og bækken.

Stå med benene let spredt. Gå ned i knæ, spænd i balderne og kom op igen. Gentag 2-3x 10 repetitioner. Er det for let, kan øvelsen udføres med vægt på, som Rasmus viser på billedet til venstre.

Lunges

Stå op, og tag et langt skridt fremad med det ene ben. Gå ned i knæ, så knæet længst tilbage næsten rører gulvet. Vær helt stabil og ret i overkroppen imens. Gentag 2-3x 10 repetitioner. Du kan variere sværhedesgraden ved at tage kortere skridt (lettere) eller længere skridt (sværere).

Små pistol squats / balanceøvelse på et ben

Stå på et ben, og gå let ned i knæ. Bliv her 3-4 sekunder, og kom op igen. Gentag 5x på hver side, og lav 2-3 sæt. Er det for let, så stil dig på en pude eller forsøg at lukke øjnene.

Fremragende
På basis af 104 anmeldelser
frederik-emil dahm-rasmussen
15. Juli, 2024
Andreas fra komplet fysio har behandlet mange af mine skader. Jeg har altid oplevet en god behandling samt kvalificeret og seriøs genoptræningsforløb, der har fået skader til at gå væk. Kæmpe anbefaling af komplet teamet herfra
Joséphine Helena
1. Juli, 2024
At træne med fysioterapeut Anne Felskov på efterfødselshold er den bedste gave, man kan give sig selv som nybagt mor. Man træner med 3 andre i et aflukket rum, hvor babyerne kan tumle rundt, hvis de vågner fra lur, og på en måde, så man langsomt bygger på gang for gang, hvilket er super skånsomt for kroppen. Min veninde og jeg var så glade for det, at vi også købte plads på fortsætterholdet. Kan varmt anbefales.
Amalie Thorgaard
1. Juli, 2024
Jeg kan varmt anbefale efterfødseltræning hos Anne Felskov. Man er kun fire på et hold, det giver mulighed for fokus på den enkelte. Derudover får man mange gode øvelser, der også kan laves hjemme. Det fungerer også rigtig fint at have baby med, og Anne er sød til at aktivere babyer, så man kan få trænet. Jeg kommer igen på min næste barsel! :)
Allan Hansen
25. Juni, 2024
Adam hos KompletFysio er en utrolig dygtig fysioterapeut. Fra første besøg følte jeg mig godt taget imod og i gode hænder. Adam lytter til sine patienter og tilpasser behandlingen efter ens behov. Hans behandlinger har hjulpet mig meget, og de øvelser, han har anbefalet, har gjort en stor forskel i min hverdag. Jeg kan varmt anbefale Adam.
Ole Bjørn Andersen
18. Juni, 2024
Jeg har fået og får behandling af Nicklas. Det er en meget kompetent behandling, som har nedsat antallet af dage med spændingshovedpine. Jeg kan kun anbefale KompletFysio.
Claus Rasmussen
9. Juni, 2024
Blev opereret for en overrevet akillessene i oktober 23. Var til to konsultationer i slutningen af januar 24, og derefter på et "ankelhold" en gang om ugen frem til slutningen af april 24. Fik rigtig god vejledning og træning, samt gode råd til hjemmetræning. Kunne i slutningen af april gå 15 km uden problemer. Behandlingen var meget kompetent og der var en behagelig stemning.
Luis Grau
14. Maj, 2024
After becoming a father, the back gets surely compromised… I had a Great massage and service by Andreas, will definitely visit again.
Sebastian Billstrøm
13. Maj, 2024
Jeg har været hos Nicklas i snart et års tid og han har hjulpet mig igennem mange skader. Han kan virkelig anbefales og han er klart den bedste fys jeg har haft, by far.
Andreas Norup
28. April, 2024
Jeg kan stærkt anbefale Rasmus Frederiksen. Rasmus hjalp mig videre med mit løberknæ med nye øvelser, massage og laserbehandling. Lyttende og professionel.
Mathilde Holberg
28. April, 2024
Jeg havde et forløb hos Rasmus, til er længere forløb ang. mit knæ. Det var en super god individuel tilrettelagt behandling, jeg var yderst tilfreds, og kommer helt klart igen, hvis der skulle opstå noget andet. :)

Studierabat

Er du studerende? Så tilbyder vi 10% rabat på mange af vores behandlinger.