Knæ

Ben- og knæsmerter forekommer hyppigt hos både unge og ældre mennesker. Knæsmerter kan have mange årsager, som du kan læse mere om her.

Ben- og knæskader kan behandles hos KompletFysio

Knæsmerter forekommer hyppigt hos både unge og ældre mennesker. Knæsmerter kan have mange årsager, fx overbelastninger, slitage, gigtsygdomme og skader. Knæene er store led som udsættes for store belastninger. I knæleddet findes knogle og brusk, ledhinder, menisker, ledbånd og slimsække. Omkring knæleddet er der desuden sener og muskler. Alle disse strukturer kan indgå som årsag til smerter i knæet.

Knæhold hos KompletFysio – flere niveauer

Holdet er for dig som skal træne eller genoptræne dit knæ, hvor du får superviseret træning i fællesskab.

Du kan deltage med korsbåndsskade, meniskskade, instabilt knæ, eller noget helt fjerde. Træning er altid med en fysioterapeut. Træningen er effektiv, da vi presser dig til at opnå fuldt udbytte af dine øvelser. Vi guider dig, så du udfører øvelserne korrekt. Vi underviser dig, så du forstår den biomekaniske sammenhæng og svarer på alle dine spørgsmål undervejs.

For at deltage på holdet, skal du forudgående være undersøgt af fysioterapeut, Andreas, for at kende netop dit niveau og behov.

Vi træner fælles, på vores fysioterapiklinik på Frederiksberg, men med en individuel tilgang. Knæhold er opdelt i to niveauer, grænsen er flydende og vurderes sammen med fysioterapeut. Vi kalder dem hhv. begynder og øvet.

Hvad kan være skyld i knæsmerter?

Knæsmerter kan skyldes forskellige årsager og tilstande. Her er nogle af de mulige årsager til knæsmerter. Disse er blot nogle af de mulige årsager til knæsmerter. Det er vigtigt at få en korrekt diagnose, hvis man oplever vedvarende eller alvorlige knæsmerter, for at identificere den specifikke årsag og få den rette behandling.

Forreste korsbåndsskade (ACL ruptur)

• Alvorlig knæskade som ofte opstår ved, at knæet roterer, mens foden står fast på underlaget
  • Oftest hos idrætsudøvere
  • Giver smerte, løshedsfornemmelse og knæsvigt

Forreste knæsmerter (patellofemoralt smertesyndrom)

• Meget hyppig tilstand, især blandt sportsaktive unge og motionister i 40-års alderen
  • Symptomerne er forreste knæsmerter, stivhed, aflåsningstendens og følelse af knæsvigt
  • Smerterne er værst ved trappegang opad og gang i bakket terræn, i hugsiddende stilling, når man rejser sig fra en stol og efter længerevarende siddende stilling (“biografsyndrom”)

Løberknæ (tractus iliotibialis syndrom)

• Betændelse i sene/slimsæk ved ydersiden af knæleddet på lårbenet
  • Tilstanden er hyppigst hos langdistanceløbere. Den giver smerter på ydersiden af knæleddet efter kort tids løb

Springerknæ (infrapatellar tendinopati)

• Relativt hyppigt hos idrætsfolk, især i sport hvor spring er almindeligt, som atletik, fodbold, basketball, volleyball og ski
  • Gradvist tiltagende smerter i nedre del af knæskallen. Bliver værre ved fysisk aktivitet, trappegang, når man rejser sig fra stol og sidder på hug. Ubehaget forsvinder i hvile

Schlatter sygdrom

• Opstår i 10-15 årsalderen, oftest hos drenge
  • Er en irritation, let betændelse, ved fæstet for knæsenen på underbenet
  • Smertefuldt efter at barnet har været i fysisk aktivitet, f.eks. efter fodboldspil. Senefæstet er ømt og hævet

Sinding Larson sygdom

• Opstår som regel i 10-11 års alderen, oftest hos drenge
  • Er en irritation, let betændelse, ved fæstet for knæsenen på knæskallen
  • Symptomerne er knæsmerter efter, at barnet har været i fysisk aktivitet, f.eks. efter fodboldspil. Senefæstet er ømt.

Slidgigt

• Forekommer mest hos ældre eller hos personer som tidligere har haft en alvorlig knæskade
  • Slidgigt giver smerter i knæet i hvile og ved belastning
  • Man har smerter, når man skal i gang med at gå